De verbouwing

“Het ging oorspronkelijk om een renovatie”, zegt architect Charles van Marrelo. Uiteindelijk stelde hij zijn opdrachtgevers nieuwbouw voor. Want de noodzakelijke nieuwe trappen, lift en gevel waren zo’n zware ingreep, dat een geheel nieuw pand eenvoudiger was. Het werd een open en transparant gebouw. 

“Eigenlijk moet je een moderne tegenhanger maken van het oude gebouw. Dat gebouw heeft gele bakstenen en hoge ramen. Dat wilde ik in de nieuwe gevel terugzien. Vandaar de hoge ramen en het geperforeerde aluminium in de kleur van het baksteen van het Valkenhuis. Toon en verhoudingen hebben met elkaar te maken. Ze horen bij elkaar en ook weer niet, maar je voelt de verwantschap”, zei Van Marrelo ooit over de verbouwing van Het Buitenhof en de bouw van het nieuwe Valkenhuis.

Eigen karakter

Die verbouwing moest ervoor zorgen dat oud- en nieuwbouw een inzichtelijk en transparant geheel werden. De 2 monumenten aan het Buitenhof behielden hun eigen karakter. Er achter verrees een nieuw kantoor met veel licht en ruimte. En de oude binnenplaats die voor de verbouwing nauwelijks een functie had, werd weer deel van het geheel.

Met de verbouwing van De Vijverhof was de architect eigenlijk snel klaar. Dat was volgens de architect van het Atelier Rijksbouwmeester vooral een kwestie van opschonen, herstellen en verbeteren. 

Doorkijkje vanaf bovenverdieping
Balkenpartij in de gang

"Ze horen bij elkaar en ook weer niet, maar je voelt de verwantschap."

Vrije ruimten

“Maar dan die andere kant. Wat er stond was kruip-door-sluip-door, kleine ramen, helemaal verkamerd, een soort hokkerig gebouw.” Wat hij er ook voor ontwierp, het bleef onbevredigend. En de noodzakelijke verbouwing met nieuwe trappen, lift en gevel was bouwkundig zwaar. Daarbij kwam hij ook met de vierkante meters en de benodigde werkplekken niet goed uit.

Daarmee was de ommezwaai snel gemaakt. Kantoorinnovatie maakte het nog makkelijker. Het ministerie van AZ wilde namelijk de mogelijkheid voor flexibele werkplekken. Voor 200 werkplekken. Maar tijdens de bouw was al duidelijk dat dat te weinig zou zijn. “Ik ben toen maar vrije ruimten gaan maken waar je kunt vergaderen, waar je zitjes kunt maken, waar de mediatheek is, waar je ook gewoon je werk kunt doen.” 

Schietgat

Schietgat

De architect van het nieuwe Valkenhuis is op één punt “ondeugend” geweest. Op de 3e verdieping van de nieuwbouw ontwierp hij in een hoek een soort schietgat.

Het hoge, smalle raam, direct naast de deur van vergaderruimte de Valkenierskamer, geeft uitzicht op Museum de Gevangenepoort, het dak van Galerij Willem V, de Hofvijver en Het Buitenhof. De gemeente wilde hier geen raam, maar dat leek architect van Marrelo leek juist een mooie plek om uitzicht te bieden en licht binnen te laten. 

Lichtgat

Licht

Het moderne Valkenhuis is opvallend licht hoewel het pand aan 3 kanten is ingeklemd tussen blinde muren van omringende gebouwen. Glazen puien en een vide met glazen plafond laten veel licht binnen.

En om nog meer licht te creëren is bijvoorbeeld ook een binnenraam te vinden op de 2e verdieping. Je kijkt wel uit op een muur, maar door een glazen dak valt licht binnen. Omdat in deze nis op die etage een vloer ontbreekt, geeft dit een vreemd perspectief als je door het raam kijkt.

Bedieningspaneel in de lift

Niveauverschil

Het niveauverschil van De Vijverhof en Valkenhuis wordt opvallend duidelijk in de gezamenlijke lift. Op het bedieningspaneel zijn liftknoppen voor 7 etages van de kelder tot en met de 3e verdieping van De Vijverhof.

De liftdeuren openen voor het Valkenhuis aan de rechterkant, voor De Vijverhof aan de linkerkant. Wie nieuw is in het gebouw, kan er vaak geen touw aan vastknopen. Zeker niet met de tussenverdieping.

Doorkijkje van het oude naar het nieuwe pand

Trappetjes en gangen

De verbinding van de 2 panden heeft een aantal gangetjes, trappetjes en schuin oplopende vloeren opgeleverd om het niveauverschil tussen De Vijverhof en het nieuwe Valkenhuis te overbruggen.

Kunstwerken aan de muur

Akoestiek

Op de achtermuur van de begane grond van het Valkenhuis hangt een indrukwekkende rij schilderijen. Die grote open ruimte waar Online Advies van DPC werkt, bleek na de verbouwing te galmen. De kunst moest het geluid helpen dempen.